PLACE MARKETING AND ASPECTS FOR THE QUALITY OF A WORLD HERITAGE CITY

RESIDENTS AND TOURISTS/VISITORS PERSPECTIVES ON SÃO MIGUEL DAS MISSÕES- RS

Authors

Keywords:

Place Marketing, Tourism, Development, Sao Miguel das Missions, Planning

Abstract

Place Marketing is an area of growing importance for the planning and development of creative, sustainable cities that are aware of the dynamics of coexistence between tourists and residents. It is intended, in this exploratory research, to reflect on the importance of marketing tools in the development of places, seeking knowledge about perceptions about important aspects for a well living and well visiting city, in the view of people who interact and play ocioeconomic roles, as residents or as tourists/visitors in São Miguel das Missões - RS, a city that houses the only World Cultural Heritage in Southern Brazil. It is believed that through research of this type it is possible to promote the qualification of managers in tourism planning, in order to guide cooperative actions in the public and private sector. As a result, an agenda for future investigations on knowledge of perceptions is presented, identifying gaps between reality and the perception of those involved in the place, thus subsidizing planning with real elements for small municipalities.

Author Biographies

Luciana Scherer, PPGDR/UNIJUÍ

Doutora em Desenvolvimento Regional pelo PPGDR/UNIJUI (2019). Estágio Pós-doutoral pelo PPGDR/UNIJUI (2022). 

Sérgio Luís Allebrandt, PPGDR/UNIJUÍ

Doutor em Desenvolvimento Regional pelo PPGDR/UNISC (2010); Mestre em Gestão Empresarial pela EBAPE/FGV (2001). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. Professor Titular do PPGDR/UNIJUÍ.

 

 

 

References

AJZENTAL, A. História do pensamento em marketing. São Paulo: Saraiva, 2010.

ALMEIDA, C. O Marketing das Cidades. Gestão e Desenvolvimento, 12, 2004.

BAKER, M. Administração de Marketing. Cidade: Campus, 2005

BARBOSA, L. Sociedade de Consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

COHEN, E. Who is a tourist? A conceptual clarification. Sociological Review nº 22, 1974

HAIR JR, J et. Al. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2016 KOTLER, P. et al. Marketing público: como atrair investimentos, empresas e turismo para cidades, regiões, estados e países. São Paulo: Makron Books, 1994 KOTLER, P. et al. Marketing de lugares: como conquistar crescimento de longo prazo na América Latina e no Caribe. São Paulo: Prentice Hall, 2006.

KOTLER, P.; KELLER, K. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2006. MINCIOTTI, S.; SILVA, E. Marketing de localidades: uma abordagem ampliada sobre o desenvolvimento da cidade ou região. Turismo: Visão e Ação, v. 13, n. 3, art. 4, p. 329-346, 2011.

OCKE, M; IKEDA, A. Marketing de lugar: estado da arte e perspectivas futuras. R. Adm., São Paulo, v.49, n.4, p.671-683, out./nov./dez. 2014

RICHERS, R. Marketing: uma visão brasileira. São Paulo: Negócio Editora, 2000.

SCHERER, L; BASSO, D. Reflexões teórico-metodológicas para identificação de situações de desenvolvimento em turismo. Fólio (Centro Universitário Metodista), v. 1 p 70-82, 2016.

SCHERER, L; FROEMMING, L. Marketing de Lugares – Percepções de Estudantes de Cerro Largo /RS. In: Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal da Fronteira Sul, 2016, Cerro Largo – RS. Anais do VI Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão (SEPE), 2016. v. 6.

SCHULER, V; PADOIM, G. Marketing de destinos: particularidades e oportunidades para os Convention & Visitors Bureaux. Porto Alegre: Rebouças, 2016. SCHULER, V.; SCHERER, L, Viajantes de negócios e eventos – turistas, parcialmente turistas ou excluídos do turismo?, Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, octubre-diciembre, 2017.

Published

2023-06-06

How to Cite

SCHERER, L.; ALLEBRANDT, S. L. PLACE MARKETING AND ASPECTS FOR THE QUALITY OF A WORLD HERITAGE CITY: RESIDENTS AND TOURISTS/VISITORS PERSPECTIVES ON SÃO MIGUEL DAS MISSÕES- RS. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22905. Acesso em: 21 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>