RACIAL QUOTAS:

AN ANALYSIS OF THE NUMBERS IN UNDERGRADUATE AND STRICTO SENSU POSTGRADUATE, MASTER AND DOCTORATE COURSES

Authors

  • Fagner Fernandes Stasiaki PPGPPD/UFFS
  • Edemar Rotta PPGPPD/UFFS

Keywords:

Higher Education, Affirmative Actions, Racial quotas

Abstract

Brazilian Higher Education is marked by intense social, regional, ethnic-racial and economic inequalities, which motivated the affirmative actions of quotas in favor of historically segregated students. After 10 years of the approval of Law nº 12.711/2012, this article aims to analyze, from the perspective of the principle of equality, racial quotas in undergraduate and specialization courses, Master and Doctorate, thus making a study anchored in statistical data. Methodologically, it operates on the premises of dialectics, analyzing documents from the selected Universities (Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ; Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI; e Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS) and bibliographic productions. Therefore, the research consists of thinking about racial quotas as an interactive process, observing social inequalities, as well as the elitism of Brazilian higher education. Thus, racial quotas, when enabling access to the university, also materializes the right to education, the Principle of Equality and Dignity of the Human Person. 

Author Biographies

Fagner Fernandes Stasiaki, PPGPPD/UFFS

Master's student in Development and Public Policy at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS) campus of Cerro Largo, with a grant from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Bachelor in Law from the Integrated Regional University of Alto Uruguai (URI), Santo Ângelo campus.

Edemar Rotta, PPGPPD/UFFS

Doctor, with Post-Doctoral Internship in Social Work (PUCRS); Master in Sociology (UFRGS); Professor of the permanent staff of the Postgraduate Program in Development and Public Policies – Master, at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS). Researcher in the area of ​​development, social management and social policies.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. 1.ed. São Paulo: Sueli Carneiro; Polén, 2019.

BARRETO, Ana Cristina Teixeira. Igualdade entre sexos: Carta de 1988 é um marco contra a discriminação. Conjur. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2010-nov-05/constituicao-1988-marco-discriminacao-familiacontemporanea#:~:text=O%20princ%C3%ADpio%20da%20igualdade%20atua,distin%C3%A7%C3%B5es%2C%20exceto%20as%20constitucionalmente%20autorizadas. Acesso em: 22 Ago. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília – DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 Ago. 2022

BRITO, Débora. Cotas foram revolução silenciosa no Brasil, afirma especialistas. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2018-05/cotas-foram-revolucaosilenciosa-no-brasil-afirma-especialista Acesso em: 27 Ago. 2022

COSTAS, Gilberto. Cresce o total de negros em universidade, mas o acesso é desigual. Agencia Brasil. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-11/cresce-total-de-negros-em-universidades-mas-acesso-e-desigual. Acesso em: 24 Ago. 2022

DIREITO HUMANOS: os Direitos das Minorias. Ficha Informal nº 18, p. 1-30. 2008. Rev. I. Disponível em: https://gddc.ministeriopublico.pt/sites/default/files/documentos/pdf/ficha_informativa_18_direitos_minorias.pdf. Acesso em: 19 Ago. 2022

DOS SANTOS, Clarissa Nascimento. Ações afirmativas e a política de cotas à luz do princípio da igualdade e da dignidade da pessoa humana. 2008. Monografia (Bacharel em Direito). Faculdade de Direito – Universidade do Sul de Santa Catarina. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/6138/1/92424_Clarissa.pdf. Acesso em: 20 Ago. 2022.

FABRIZ, Daury Cesar; TEIXEIRA, Marcelo Tolomei. A Crise do Estado de Bem-Estar-Social na perspectiva de Jürgen Habermas. Revista Direito e Liberdade, Natal, v. 19, n. 1, p. 59-84, jan./abr. 2017. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/conteudo/crise-do-estadodo-bem-estar-social-na-perspectiva-de-j%C3%BCrgen-habermas. Acesso em 10 Ago. 2022

HANZEN, Elston. Mesmo sendo maioria na população brasileira, negros ainda têm baixa representatividade no meio acadêmico. Jornal da Universidade. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/mesmo-sendo-maioria-na-populacao-brasileira-negros-ainda-tembaixa-representatividade-no-meioacademico/#:~:text=Um%20levantamento%20de%20junho%20de,82%2C7%25%20s%C3%A3o%20brancos Acesso em: 18 Ago. 2022.

IBGE. Desigualdades sociais por Cor ou Raça no Brasil. Estudos e Pesquisas: Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 41, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf Acesso em: 27 Ago. 2022.

LEI DE COTAS aumenta em 39% o número de negros nas federais. Portal Gelédes. Disponível em: https://www.geledes.org.br/lei-de-cotas-aumenta-em-39-o-numero-de-negrosnas-federais/. Acesso em 23 Ago. 2022.

NASCIMENTO, Jesferson, et al., Pesquisa do IBGE mostra sucesso da política de cotas. Oxfam Brasil. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/blog/pesquisa-do-ibge-mostra-osucesso-da-politica-de-cotas/?gclid=EAIaIQobChMIxpjhvIvb-QIVXBXUAR1B1AcxEAAYASAAEgKUovD_BwE Acesso em: 22 Ago. 2022.

NOBRE, Noéli. Projeto acaba com as cotas baseadas em cor ou raça nas universidades. Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/850137-projetoacaba-com-cotas-baseadas-em-cor-ou-raca-nas-universidades/ Acesso em: 20 Ago. 2022.

ORSO, Paulino José. Elitização da universidade brasileira em perspectiva histórica. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-16, jan./dez. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/roteiro/v45/2177-6059-roteiro-45-e22156.pdf . Acesso em: 18 Ago. 2022.

OLIVERIA, Dennis de. Racismo Estrutural: uma perspectiva histórico-crítica. 1.ed. São Paulo: Editora Dandara, 2021.

PEREIRA, Júlia. Segundo pesquisa, 78% dos mortos pela polícia são negros. Rede Brasil. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/cidadania/2021/04/segundo-pesquisa-78-dos-mortos-pela-policia-sao-negros/. Acesso em: 18 Ago. 2022.

RODRIGUES, Fernando. Dilma assina hoje a criação de cotas raciais na pós graduação. UOL. Disponível em: ttps://fernandorodrigues.blogosfera.uol.com.br/2016/05/10/dilmaassina-hoje-criacao-de-cotas-raciais-na-pos-graduacao/. Acesso em: 23 Ago. 2022.

SARLET, Ingo Wolfgang. A eficácia dos direitos fundamentais: uma teoria geral dos direitos fundamentais na perspectiva constitucional. 10 ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado Editora, 2011.

SOUZA, Jessé. Como o racismo criou o Brasil. 1.ed. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2021.

Published

2023-06-06

How to Cite

STASIAKI, F. F. .; ROTTA, E. . RACIAL QUOTAS:: AN ANALYSIS OF THE NUMBERS IN UNDERGRADUATE AND STRICTO SENSU POSTGRADUATE, MASTER AND DOCTORATE COURSES. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22902. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ST3 – Políticas públicas, planejamento urbano e integração regional

Most read articles by the same author(s)