FROM NORTH TO SOUTH:

THE TERRITORIES IN RESPONSE THO THE CHALLENGES IMPOSED THO EDUCATION DURING THE HELATH CRISIS

Authors

  • Alana Hüttner Wolter PPGDR/UNISC
  • Fábio Gomes da Silva PPGDR/UNISC

Keywords:

Pandemic, Territory, TICs, Education

Abstract

To the detriment of the emergence of the New coronavirus (COVID-19) in 2020, new teaching-learning environments have emerged and the world has seen an unprecedented demand for the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in education. This article aims to reflect on the challenges imposed on education during the pandemic, especially regarding the use of these information and communication technologies, based on the experience of two territories: São Lourenço do Sul, in Rio Grande do Sul and Beruri in the Amazon. This is a qualitative research, which brings together theoretical research and empirical research. The objective is to show how different territories responded to the different challenges that were imposed.

Author Biographies

Alana Hüttner Wolter, PPGDR/UNISC

Assistente social, mestre em Política Social e Direitos Humanos (UCPel), doutoranda em Desenvolvimento Regional (UNISC), bolsista PROSUC/CAPES.

Fábio Gomes da Silva, PPGDR/UNISC

Docente licenciado em Química e Biologia, mestre em Ciência da Educação (UPE), doutorando em Desenvolvimento Regional (UNISC), bolsista PROSUC/CAPES.

References

BOISIER, Sérgio. Hay espacio para el desarrollo local en la globalización? Revista de la CEPAL, Santiago do Chile, n. 86, p. 47-62, agosto de 2005.

CATAIA, Márcio. Civilização na encruzilhada: globalização perversa, desigualdades socioespaciais e pandemia. Revista Tamoios, ano 16, n. 1, Especial COVID-19, p. 232-245, mai., 2020.

FELIPPI, A. ; DEPONTI, C. M. ; DORNELES, M. . TICs na agricultura familiar: os usos e as apropriações no sul do Brasil. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 13, p. 3-31, 2017.

LADEIRA, Francisco Fernandes. Reflexões sobre a incorporação das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação básica para além de visões instrumentais. REVASF, Petrolina-Pernambuco -Brasil, vol. 12, n.27, Abril, 2022.

NONAKA, Lina. Ensino Hibrido e a Sala de Aula Invertida: o aluno como protagonista em:do próprio aprendizado (2018). Disponivel https://educacaoestadao.com.br/blogs/colegioprudente/ensino-hibrido-e-a-sala de-aula-invertida-o-aluno-como-protagonista-do-proprioaprendizado. Acessado em 25/09/2022.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao Lugar. São Paulo: Editora Edusp, 2008a.

_______. Técnica, Espaço, Tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5 ed. São Paulo: Edusp, 2008b.

_______. O Espaço do Cidadão. 7 ed. São Paulo: Editora Edusp, 2007.

_______. Por uma outra globalização:do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

_______. Guerra dos lugares. Folha de S.Paulo, Caderno Mais, 8 ago. 1999.

_______. A natureza do espaço:técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996a.

_______. O Lugar: Encontrando o Futuro. Rua Revista de Arquitetura e Urbanismo, BAHIA, v.4, n.1, p. 34-39, 1996b.

________. Território globalização e fragmentação. São Paulo: Hucitec, 1994.

________. A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993.

________. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1985.

________. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.

Published

2023-06-06

How to Cite

WOLTER, A. H.; SILVA, F. G. da. FROM NORTH TO SOUTH:: THE TERRITORIES IN RESPONSE THO THE CHALLENGES IMPOSED THO EDUCATION DURING THE HELATH CRISIS. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22984. Acesso em: 21 dec. 2024.