MARKETING OF PLACES:
A LOOK AT THE INFRASTRUCTURE OF CITIES IN THE NORTHWEST FRONTIER REGION FROM THE PERSPECTIVE OF MUNICIPAL MANAGERS
Keywords:
Cities, Infrastructure, Place marketingAbstract
The present study aimed to analyze the result of a quantitative and descriptive research that was applied to 20 municipalities in the Northwest Frontier Region of the State of Rio Grande do Sul. The research analyzed the evaluation of mayors regarding the current situation of marketing of places, focused on the infrastructure of cities, through categories of satisfaction and/or dissatisfaction. This study also highlights the strengths and weaknesses of cities. The
statistical method of distribution of relative frequencies and the technique of content analysis were used for the analysis and interpretation of the collected data. The results show that there is satisfaction from municipal governments, especially regarding public health and public education. Dissatisfactions are related to air transport, technology and science parks and cycle paths. Agribusiness, industrial and tourist activities are the main potential of the region. The reduction in population and logistical infrastructure are among the main weaknesses, according to the assessment of regional governments.
References
ALMEIDA,C.C. Marketing as cidades. Gestão e Desenvolvimento, v.12,p.9-45,2004.
ANTUNES, José Eiras. “As Cidades também Precisam de Marketing”, Marketeer, Maio, 2002, pp. 86-87. Disponível em: <https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/104>.Acesso em: jul.2022.
ATLAS, Socioeconômico Rio Grande do SUL. Pirâmides Etárias e Envelhecimento da População.2020. Disponível em: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/piramides-etarias-eenvelhecimento-da-populacao. Acesso em: jul.2022.
ASHWORTH G. J.; KAVATATZIS, M. Place marketing: howdid we get here and where are we going? In: Journal of Place Managementand Development, v. 1, n. 2, p. 150-165, 2008.
BARDIN, Larence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70,1977.
BERTÊ, A.M.A., LEMOS, B.O., TESTA, G., ZANELLA, M.A.R., OLIVEIRA, S.B. Perfil Socioeconômico - COREDE Fronteira Noroeste. Boletim Geográfico do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, fev. 2016. n. 26, p.258-295 FEE Dados. Disponível em: https://feedados.fee.tche.br/feedados/#!pesquisa=0>.Acesso em: 14 Jul.2022.
FERNANDES, C.A. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Editora Claraluz, 2008.
FLIPO, J. P., TEXIER, L. Marketing Territorial: De la Pratique à la Théorie. Revue Française du Marketing, n. 136, 1992.
GIL, Antônio Carlos. Metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas,2002.
HEATH, E.;WALL,G. Marketing tourism destinations. Willey, Nova York,1992.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio Grande do Sul, Panorama- Cidades, 2022. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/panorama>.Acesso em: Jun.2022.
KANTER, Rosabeth Moss. World Class – Thriving Locally in the Golbal Economy, PrenticeHall, 1995.
KOTLER, Philip.; (et al.) Marketing de lugares: como conquistar crescimento de longo prazo na América Latina e no Caribe. São Paulo: Prentice Hall, 2006.
KOTLER, Philip. Marketing Público: como atrair investimentos, empresa e turismo para cidades, regiões, estados e países. São Paulo, Ed. Prentice Hall Brasil, 1994.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.
MARCONI, M. de Andrade., LAKATOS, M.. Eva. Metodologia Científica; atualização João B. Medeiros. –r.ed.- Barueri SP: Atlas, 2003.
MINCIOTTI, A.S.; SILVA, da C.E. Marketing de localidades: uma abordagem ampliada sobre o desenvolvimento da Cidade ou Região. Revista Turismo e Ação. Vol.12.n 3. setdez.2011. Disponível em: < https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/2182>. Acesso em Jun.2022.
OCKE; IKEDA. Marketing de lugar: estado da arte e perspectivas futuras. Revista de administração da USP. v.n.4, p 671-683. São Paulo, 2014.
OCKE, Marco,A.M.; IKEDA, Ana,A .Marketing de Lugares: os recifes artificiais multifuncionais como proposta de atração turística. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo. Pp.496-512.v.7,n.3 set./dez. São Paulo, 2013.Disponível em:<https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519>. Acesso em: jun.2022.
VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 1998.
TRIVIÑOS, Augusto N.S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação: São Paulo: Atlas, 1987.