ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT AND CO-CREATION OF VALUE:

THE STRATEGY FROM THE TERRITORY POINT OF VIEW

Authors

  • Camilla Steinhaus PPGDR/UNISC
  • Fernando Batista Bandeira da Fontoura PPGDR/UNISC
  • Luis Carlos Alves PPGDR/UNISC

Keywords:

Development, Co-creation of value, Organizational strategy, Territoriality

Abstract

The main objective of this essay is to analyze the organizational development from the value co-creation strategy of the territorial point of view. Organizational development based on the co-creation of value strategy presents a multidimensional perspective detached from the standardized models of organizations limited only to their attributions of rigid accumulation of capital, not focusing on values such as efficiency, control and results, but more guided by their social repercussions for development. About the organizational development strategies and consumption desire the redefinition of the global to the regional focus on the quest to understand the identity of the territories and their peculiarities, in order to develop policies that can encourage people and organizations to continue or come to carry out their activities in the region, thus promoting the multiple centralities in the territory.

Author Biographies

Camilla Steinhaus, PPGDR/UNISC

Master's student at Unisc's PPGDR; Prosuc/Capes Type II Scholarship

Fernando Batista Bandeira da Fontoura, PPGDR/UNISC

Doctor in Regional Development UNISC

Luis Carlos Alves, PPGDR/UNISC

Doctoral student at the PPGDR at Unisc.

References

ASSADOURIAN, Erik. Transforming cultures: From consumerism to sustainability. Journal of Macromarketing, v. 30, n. 2, p. 186-191, 2010.BENKO, Georges; PECQUEUR, Bernard. Os recursos de territórios e os territórios de recursos. Geosul, v. 16, n. 32, p. 32-50, 2001.

CEPAL. Mudança estrutural para a igualdade: uma visão integrada do desenvolvimento. Santiago de Chile, 2014.

CEPAL, N. U. Pactos para a igualdade: rumo a um futuro sustentável. Síntese. 2014.

CRAIK, J., Fashion: The key concepts. London: Berg Publishers. 2009.

ETGES, Virginia Elisabeta; DEGRANDI, José Odim. Desenvolvimento regional: a diversidade regional como potencialidade. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, v. 1, n. 1, p. 085-094, 2013.

FONTOURA, Fernando Batista Bandeira Da; TENÓRIO, Fernando Guilherme. Desenvolvimento Organizacional Multidimensional: uma perspectiva crítica para os estudos organizacionais. Redes (St. Cruz Sul, Online), v. 25, n. 2, p. 191-210, 2020.

GAIO, Sofia. O Branding Territorial: uma abordagem mercadológica à Cidade. 2004.

GOMES, Jorge Fornari. Administração de recursos humanos e desenvolvimento organizacional. Revista de Administração de Empresas, v. 18, n. 4, p. 25-35, 1978.

GRZYBOVSKI , Denize et al. A contribuição do desenvolvimento organizacional para promover mudanças na dinâmica dos sistemas sociais. ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD, v. 8, 2014.

KEGAN, D. L. Organizational development: description, issues and some research results. The Academy of Management Journal, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 453- 464, 1971.

LEITE, Nildes Raimunda Pitombo; DE ALBUQUERQUE, Lindolfo Galvão. A estratégia de gestão de pessoas como ferramenta do desenvolvimento organizacional. Revista Ibero Americana de Estratégia, v. 9, n. 1, p. 32-55, 2010.

LOBOS, J. Desenvolvimento organizacional: teoria e aplicações. Revista de Administração de Empresas, v. 15, n. 3, p. 21-32, maio/ jun. 1975.

MORGAN, Gareth. Imagens da organização. São Paulo: Atlas, 1996.

PIRES, Elson LS. As lógicas territoriais do desenvolvimento: diversidades e regulação. Interações (Campo Grande), 2007.

PRAHALAD, Coimbatore K.; RAMASWAMY, Venkat. Experiências de cocriação: A próxima prática na criação de valor. Jornal de marketing interativo, v. 18, n. 3, pág. 5- 14, 2004.REIN, Irving; KOTLER, Philip; HAIDER, Donald. Marketing places: attracting investment, industry, and tourism to cities, states, and nations. 1993.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: BestBolso, 2011.

SARACENI, Sandra. Cocriação de valor no relacionamento empresa-cliente: um estudo exploratório. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

SILVA, Luis Carlos Alves; BRAMBILLA, Flávio Régio; DE MELLO, Lavínia Lopes. Cocriação de valor gerando experiências únicas através da interação entre clientes e empresas: Caso de ensino dos clubes de assinatura de cervejas e livros. Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, v. 14, n. 1, p. 138-153.

Silva, M., da Silva, L. C. A., da Fontoura, F. B. B., & Brambilla, F. R. (2019). Cocriação de valor e comportamento do consumidor no ensino superior privado. Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP,7(1), 172-190

VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert. F. Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, n. 68, 2004.

Published

2023-06-06

How to Cite

STEINHAUS, C. .; FONTOURA, F. B. B. da; ALVES, L. C. . ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT AND CO-CREATION OF VALUE:: THE STRATEGY FROM THE TERRITORY POINT OF VIEW. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22935. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ST4 – Inovação, Gestão de organizações e dinâmicas de mercados