(RE) ENVIRONMENTAL EDUCATION AND CONSUMER SOCIETY:

REFLECTIONS FROM THE 2030 AGENDA

Authors

  • Cleusa Maria Rossini SMED/IJUÍ
  • Leonir Terezinha Uhde PPGSAS/UNIJUI
  • Daniel Rubens Cenci PPGD/UNIJUI e PPGSAS/UNIJUI
  • Maristela Cristiane Heck EFA e PPGEC/UNIJUI
  • Fernanda Gewehr de Oliveira UFPR

Keywords:

socioambiental crisis, nature, sustainability

Abstract

This work aims to realize a critical approach to the socio-environmental crisis plaguing the world in the current model of capitalist production, its effects on the environment and people's well-being. Using bibliographic research of exploratory nature, it searches to aim the need for changes in the relationship between society and nature. It starts from the proposition that it is necessary to re-educate citizens about sustainable ethics. In order that the needed resources for life are democratized, in order to promote changes in production and consumption, which can be achieved through a more effective Environmental Education from the perspective of the Sustainable Development Goals (SDGs) and the 2030 Agenda, entrenched within the scope of the United Nations (UN).

Author Biographies

Cleusa Maria Rossini, SMED/IJUÍ

Professora da Rede Municipal de Ensino de Ijuí/RS. Mestra em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade - UNIJUÍ.

Leonir Terezinha Uhde, PPGSAS/UNIJUI

Professora do Curso de Agronomia e colaboradora do Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade da UNIJUÍ. Doutorado em Ciências do Solo - UFSM.

Daniel Rubens Cenci, PPGD/UNIJUI e PPGSAS/UNIJUI

Professor nos cursos de graduação em Direito, Mestrado e Doutorado em Direitos Humanos, Professor do Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade - UNIJUI. Pós-Doutorado em Geopolítica Ambiental Latinoamericana   USACH

Maristela Cristiane Heck, EFA e PPGEC/UNIJUI

Professora do Centro de Educação Básica Francisco de Assis – EFA. Mestranda em Educação nas Ciências -
UNIJUÍ

Fernanda Gewehr de Oliveira, UFPR

Advogada. Doutoranda em Meio Ambiente e Desenvolvimento – UFPR.

References

ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Tradução de Tadeu Breda. São Paulo. Editora Elefante, 2016.

BOTÊLHO, Lucas Antônio Viana. O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 16, n. 2, 2021.

BRASIL. Lei Federal nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm

ESTENSSORO, Fernando. A Geopolítica Ambiental do Século 21. Editora UNIJUI, 2019.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008. (Série Unifreire; 2).

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução de Lúcia M. E. Orth. Petrópolis, RJ: Vozes. 2015.

LOBINO, Maria das Graças Ferreira. A práxis ambiental educativa: diálogo entre diferentes saberes. 2 ed. Vitória: EDUFES, 2013.

MARTINE, George; ALVES, José Eustáquio Diniz. Economia, sociedade e meio ambiente no século 21: tripé ou trilema da sustentabilidade. R. bras. Est. Pop. Rio de Janeiro, v.32, n.3, set./dez. 2015

MEDEIROS, Maria Luiza Quinino de. A perspectiva sobre a sustentabilidade em documentos do Ministério da Educação e do Ministério do Meio Ambiente e as possíveis aplicações no contexto escolar do semiárido nordestino. 2018.UFRN. Tese doutorado em desenvolvimento e meio ambiente

MIRANDA, Donizeti Leão de; MENDONÇA, Alexandre Tourino; MELO, Marília Carvalho de; MELO, Elisa Dias de. Educação Ambiental a partir da Agenda 2030: experiências da conscientização e do uso racional da água em uma Escola Municipal de Varginha (MG). Revbea, São Paulo, V. 16, Nº 2: 174-190, 2021.

NAÇÕES UNIDAS. Transformando nosso mundo: A Agenda 2030 para o desenvolvimento Sustentável. ONU/Brasil – 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/

NARCIZO, Kaliane Roberta dos Santos. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient, v. 22, 2009.

PARIS, Maria Stela; SICHESKI, Sirineu; STEFFREN, Evandro; FERNANDES, Sandra Beatriz Vicenci; MARTINHO, Luis Kelm. Os Descaminhos da Sustentabilidade atravancando o Desenvolvimento Sustentável. Educação Ambiental em Ação, v. 1, p. 1-22, 2018.

PRESTES, Fabiane; CENCI, Daniel. (Re)educação ambiental e biodiversidade: reflexões a partir do “Buen Vivir”. Reflexões sobre saberes e práticas em Educação Ambiental. Org. Marciele Dias Santos Cabeleira, Vidica Bianchi. - Cruz Alta: Ilustração, 2021. v. 1.

SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável e sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2004. 152p.

SEN, Amartya. A ideia de justiça. Tradução de Denise Bottmann e Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

TROVARELLI, Rachel Andriollo; BATTAINI, Vivian; SORRENTINO, Marcos. A transição para sociedades sustentáveis: uma abordagem a partir de processos educadores. Pesquisa em Educação Ambiental, vol.16, n.1, 2021 DOI: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.2021- 13170

VIEIRA, Laurentino Bernardes. A Educação Ambiental, a sociedade de consumo e a necessidade da sustentabilidade. Revista brasileira de educação ambiental, São Paulo, V. 15, Nº 4: 95-109, 2020.

Published

2023-06-06

How to Cite

ROSSINI, C. M.; UHDE, L. T.; CENCI, D. R.; HECK, M. C.; OLIVEIRA, F. G. de. (RE) ENVIRONMENTAL EDUCATION AND CONSUMER SOCIETY:: REFLECTIONS FROM THE 2030 AGENDA. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22981. Acesso em: 22 nov. 2024.