THE 10 YEARS OF THE INDIGENOUS INTERCULTURAL PEDAGOGY COURSE IN THE STATE OF AMAZONAS

Authors

  • Fábio Gomes da Silva PPGDR/UNISC
  • Virginia Elisabeta Etges PPGDR/UNISC
  • Livia Pacheco da Cruz PPGDR/UNISC
  • Alana Huttner Wolter PPGDR/UNISC

Keywords:

Interculturality. Indigenous Territories. Pedagogy. Amazon.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the impact of ten years of teacher training in the Indigenous Intercultural Pedagogy Course, offered in 52 municipalities in the state of Amazonas by the Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Focusing on the Municipality of Beruri, data were sought from primary sources, through semi-structured interviews with teachers, students and community leaders, in addition to bibliographic and documentary research on the impact of the course. The text addresses the Amazon territory, with emphasison indigenous territories, indigenous way of life, language and culture, in addition to the course implementation process and the main results achieved.

Author Biographies

Fábio Gomes da Silva, PPGDR/UNISC

Doutorando em Desenvolvimento Regional na UNISC. Bolsista Prosuc/Capes.

Virginia Elisabeta Etges, PPGDR/UNISC

Doutora em Geografia Humana pela USP, Professora titular do PPG em Desenvolvimento Regional da UNISC, Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Livia Pacheco da Cruz, PPGDR/UNISC

Doutoranda em Desenvolvimento Regional na UNISC. Bolsista Prosuc/Capes. 

Alana Huttner Wolter, PPGDR/UNISC

Doutoranda em Desenolvimento Regional na UNISC. Bolsista Prosuc/Capes.

References

ALBAGALI, S. Território e territorialidade. In: LAGES, V., BRAGA, C., MORELLI, G. (orgs). Territórios em movimento: cultura e identidade como estratégia de inserção competitiva. Brasília: Sebrae, 2004.

ABRAMOVAY, R. Bases para a formulação da política brasileira de desenvolvimento rural: agricultura familiar e desenvolvimento territorial. Brasília: IPEA, 1998. 25p.

AMAYO, Z. Enrique. Por qué estudiar la formación histórica y la problemática actual de la Amazonia? Espiral: Estudios sobre Estado y Sociedad. Universidad de Guadalajara. May/Ago. de 1999, volumen V. p. 73-105.

BOLETIM OTCA. Brasília: OTCA, n° 1, jun/ago, 2020.

COHN, C. Culturas em Transformação: os Índios e a Civilização. São Paulo em Perspectiva, 15(2), 36-42, 2001.

FACUNDES, Sidney da Silva. The Language of the Apurinã People of Brazil (maipure/arawak). Dissertation (Unpublished Ph.D) – University of New York at Buffalo. 2000.

GUIAGEO Mapas do Brasil, 2022. Disponível em: https://www.guiageo.com/amazonas.htm Acesso em: 27 ago. 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Distribuição da população indígena no território brasileiro. Disponível em: https://indigenas.ibge.gov.br/mapas-indigenas-2.html Acesso em: 17 jun. 2022.

LUCIANO. G. S. O Que Você Precisa Saber Sobre os Povos Indígenas No Brasil de Hoje. Coleção: Educação para todos. Edições: MEC – Unesco - Brasília, 2006.

PREFEITURA MUNICIPAL DE BERURI, 2022. Disponível em: https://pmberuri.am.gov.br/historia Acesso em: 20 jul.2022.

Atlas do Desenvolvimento Humano. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD). Ranking decrescente do IDH-M dos municípios do Brasil. 2010.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia Intercultural Indígena. 2019.

SAQUET, M. A. Abordagens e concepções de território. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

SANTOS, Milton. O Território e o Saber Local: algumas categorias de análise. Cadernos IPPUR, Rio de Janeiro, Ano XIII, n. 2, 1999, p. 15-26.

SOUZA, Maria Adélia A. Apresentação Milton Santos, um revolucionário. In: SANTOS, Milton. O Retorno do Território. OSAL - Observatorio Social de América Latina. Año 6 no. 16 (jun. 2005). Buenos Aires: CLACSO, 2005.

TIZON, P. Le territoire au quotidien. In: DI MEO, G. Les territoires du quotidien. Paris: L’harmattan, 1995. p. 17-34.

Published

2023-06-06

How to Cite

SILVA, F. G. da; ETGES, V. E.; CRUZ, L. P. da; WOLTER, A. H. THE 10 YEARS OF THE INDIGENOUS INTERCULTURAL PEDAGOGY COURSE IN THE STATE OF AMAZONAS. Proceedings of the Latin American Symposium on Regional Development Studies, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/slaedr/article/view/22888. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)