HYBRID INTERDISCIPLINARY PROJECTS:
POSSIBILITIES FOR EDUCATIONAL DEVELOPMENT
Keywords:
Interdisciplinarity, Education, Methodology, Technology, QualityAbstract
The present study discusses a way of thinking about education through a pedagogy of hybrid interdisciplinary projects. The theoretical and methodological approach of the research is based on a critical-hermeneutic essay, which, after reviewing classic authors who discuss the theme, seeks to weave relationships that favor educators to build such a path. It highlights, above all, that interdisciplinary work and the pedagogical approach centered on the construction of hybrid educational projects become complementary dimensions, when we think about the epistemological, pedagogical, and political foundations that support the proposal. The focus on meaningful, contextual learning, and that stimulates research and citizen participation, become possible results of a school that values and understands the pedagogy of projects as a way to build and develop concepts, values, knowledge, and practices relevant to a planetary civilization.
References
BACICH, L; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino Híbrido – personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
CASTELLS, M. A Era da Informação: economia, sociedade e cultura - vol. 1. 8 ed. São Paulo: Paz e terra, 2005.
DIRETRIZES GERAIS SOBRE APRENDIZAGEM HÍBRIDA. Conselho Nacional de Educação, 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=227271-texto-referencia-educacao-hibrida&category_slug=novembro-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 ago. 2022.
FAZENDA, I.C.A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez; 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
IMMACOLATA, M. Jesús Martín-Barbero e os mapas essenciais para compreender a comunicação. Intexto, Porto Alegre, n. 43, p.14-23, set/dez, 2018. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2019.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996, 23 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
MARKHAM, T; Larmer, J; Ravitz, J. (organizadores) (2008). Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. Porto Alegre: Artmed., 2008.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: 3 introduções. MATRIZES, v.12 – n 1 jan./abr. 2018, São Paulo, p. 9-31.
______. Ofício de Cartógrafo. Fundo de Cultura Económica. Chile, 2002.
MINAYO, M.C.S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada, 2011.
MOURA, D. G. de. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MORAN, J. M. Educação híbrida: Um conceito-chave para a educação hoje. In: Bacich, Lilian; Neto, Adolfo Tanzi; Trevisani, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso. 2015.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Sudamericana, 1995.
OLIVEIRA, Vinicios Gonchoroski. Democracia digital e participação cidadã: o sistema estadual de participação popular e cidadã da gestão do governo de Tarso Genro/RS (2011-2014), 314f. Tese – Programa de Pós-graduação em esenvolvimento Regional – Unisc, Santa Cruz do Sul, 2019.
PIAGET, J. Méthodologie des Relations Interdisciplinaires. Archives de Philosophie, p. 34, 539-549, 1972.
RANIERI, N.B.S., ALVES, A.L.A. (Org.). Direito à educação e direitos na educação: em perspectiva interdisciplinar. São Paulo: Cátedra UNESCO de Direito à Educação da Universidade de São Paulo, 2018.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade. Vozes, Petrópolis, 2002.
TRINDADE, D.F. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, I. (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7. ed. São Paulo: Ícone, p. 103-119, 2001.
WERTHEIN, Jorge. A Sociedade da Informação e seus desafios. Revista Ciência e Informação, Brasília, v. 29, n° 2, p.71-77, mai./ago. 2000. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a09v29n2.pdf. Acesso em: 15 ago. 2017.